منو
سفر مسئولانه چیست و چطور مسئولانه سفر کنیم؟

سفر مسئولانه چیست و چطور مسئولانه سفر کنیم؟

1403/03/13

اصطلاح "سفر مسئولانه" اخیرا بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. اما سفر مسئولانه چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ چرا مهم است؟ و ما به عنوان مسافر چگونه می‌توانیم این مفهوم را عملی کنیم؟ همانطور که ما شروع به دیدن پیامدهای منفی روز افزون گردشگری انبوه در مقاصد مورد علاقه خود می‌کنیم، پاسخ به این سوالات به طور فزاینده‌ای حیاتی می‌شود.


می‌خواهم با گفتن این جمله شروع کنم: از عبارت "سفر مسئولانه" دلسرد نشوید. مردم می‌توانند در برخورد با عباراتی مانند این محتاط و خاموش شوند، زیرا ممکن است شبیه موعظه به نظر برسد یا احساس گناه را در آن‌ها به وجود بیاورد. البته که یک پیام قوی در پشت جنبش گردشگری مسئولانه وجود دارد، اما آنقدرها هم که به نظر می‌رسد موعظه آمیز نیست. این صرفا در مورد تشویق مردم به این است که هنگام سفر بیشتر فعال، اخلاقی و متفکر باشند.

بنابراین سفر مسئولانه مستلزم محدود کردن خودتان نیست. در این مطلب از زی گلمپینگ، هدف این است که شما را از تاثیری که گردشگری می‌تواند بر محیط‌ها، اقتصادها و جوامع محلی داشته باشد آگاه کنیم و اطمینان حاصل کنیم که این تاثیر مثبت خواهد بود.

سفر مسئولانه چیست؟

سفر مسئولانه مربوط به آگاهی اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی هنگام سفر است. شما در سفر مسئولانه درک خواهید کرد که اقدامات شما چطور می‌تواند بر یک مقصد تاثیر بگذارد و تلاش می‌کنید تا مطمئن شوید که این تاثیر مثبت است. به طور خلاصه، سفر مسئولانه در مورد مسئولیت پذیری برای ترویج گردشگری پایدار و چگونگی مقابله با چالش‌های آن است. شاید بتوان گفت که پایداری هدف است و سفر مسئولانه عمل است.

به لطف طیف وسیعی از کلمات کلیدی مشابه در صنعت سفر و گردشگری ممکن است کمی سردرگم شوید. به عنوان مثال، ممکن است اصطلاحات زیر را شنیده باشید: اکوتوریسم، گردشگری پایدار، سفر اخلاقی، سفر سبز، گردشگری مسئولانه و سفر آگاهانه. این کلمات کلیدی تعاریف و اصول خاص خود را دارند، اما هدف همه آنها ایجاد تاثیری مثبت است.

صرف نظر از این که شما آن را چه می‌نامید، همه این موارد اصول بنیادین یکسانی دارند:

  • حفظ و حراست از حیات وحش، تنوع زیستی و محیط زیست
  • به سنت‌ها، ارزش‌ها و میراث احترام گذاشته و از آن‌ها محافظت کنید.
  • کمک به درک و بردباری فرهنگی
  • تضمین منافع اقتصادی و اجتماعی درازمدت

تاریخچه مختصری از سفر مسئولانه

منشاء گردشگری مسئولانه احتمالا ریشه در باشگاه سیرا در اوایل دهه 1900 دارد. باشگاه سیرا سفرهای سالانه‌ای را به سیرا در نوادا انجام داد تا به کوهنوردان زیبایی‌های طبیعی کوه‌ها و جنگل‌ها را نشان دهد، با این امید که آن‌ها بخواهند به حفاظت از محیط زیست آنجا کمک کنند.

با این حال، اکوتوریسم به طور رسمی با جنبش زیست محیطی دهه 1970 و 1980 توسعه یافت. نگرانی فزاینده برای محیط زیست همراه با نارضایتی از گردشگری انبوه منجر به افزایش تقاضا برای سبک‌های جایگزین سفر شد - سفرهایی که با کره زمین مهربان‌تر بودند و برای گردشگران سودآورتر بودند.

در اواسط دهه 1980، تعدادی از این کشورهای در حال توسعه، اکوتوریسم را به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف حفاظتی و توسعه و همچنین راه خوبی برای تامین ارز خارجی معرفی کردند. امروزه اکوتوریسم و ​​سفرهای مسئولانه یکی از بخش‌های با رشد سریع در صنعت سفر محسوب می‌شوند.

اصول سفر مسئولانه

ارائه منافع اقتصادی بلند مدت برای مردم محلی

هدف سفر آگاهانه، دستیابی به کاهش قابل توجه فقر در میان جوامع محلی است. با به کارگیری افراد محلی در گردشگری، اقامت در اقامتگاه‌های محلی، و سرمایه‌گذاری مستقیم به جیب جوامع محلی، اقتصاد به طور کلی تقویت می‌شود. گردشگری همچنین می‌تواند رشد کسب و کار محلی را تحریک کند و در زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه گذاری کند.

ارائه مزایای اجتماعی و فرهنگی درازمدت برای مردم محلی

گردشگری باید بر درک بین المللی و احترام به سنت ها، آداب و رسوم و ارزش های محلی تأثیر مثبت بگذارد. گردشگران باید نسبت به مردم محلی با حساسیت و احترام رفتار کنند و به تقویت میراث طبیعی کمک کنند.

حفظ و حراست از حیات وحش، تنوع زیستی و محیط زیست

فعالیت گردشگری نباید پیامدهای منفی برای حیات وحش یا محیط زیست داشته باشد. این کار می‌تواند اقدامات ساده‌ای مانند دور ریختن زباله، پیروی از مسیرهای مشخص شده برای پیاده‌روی و عدم شرکت در گردشگری حیوانات، مانند شنا با دلفین ها یا فیل سواری باشد.

پیامدهای گردشگری ناپایدار و سفر غیر مسئولانه

گردشگری انبوه و سفرهای غیرمسئولانه می‌تواند پیامدهای منفی مختلفی برای مقصد داشته باشد. می‌توانیم از کو فی فی تایلند به عنوان نمونه‌ای نام ببریم که چگونه گردشگری ناپایدار می‌تواند به نابودی یک مقصد کمک کند: تعداد انبوه، آلودگی و زباله باعث شد دولت ساحل مایا را به طور کامل ببندد.

تخریب محیط زیست

توسعه بیش از حد، آلودگی حاصل از زباله‌های رها شده و مصرف بی‌رویه منابع طبیعی همگی به تخریب محیط زیست کمک می‌کنند. تعداد بالای گردشگران، تقاضای زیادی برای ساخت رستوران‌ها و هتل‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.

مزاحمت یا سوء استفاده از حیات وحش

زیستگاه‌ها اغلب برای ایجاد فضایی برای استراحتگاه‌ها، هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری پاکسازی می‌شوند که مستقیما بر حیات وحش تاثیر می‌گذارد.

هزینه های زندگی متورم

تقریبا برای همه چیز در مناطق توریستی بیشتر هزینه خواهید کرد، حتی اگر ساکن آنجا باشید.

کالایی شدن فرهنگ ها و سنت های محلی

در بسیاری از کشورهای جهان، گردشگران می‌توانند برای بازدید از "قبایل محلی" یا "گروه‌های قومی" که در اصل به آنها آموزش داده می‌شود که برای جلب رضایت مشتریان، بازی‌های بومی خود را به نمایش بگذارند، هزینه پرداخت کنند. این تنها نمونه‌ای از این است که چگونه فرهنگ‌ها و سنت‌ها را می‌توان کالایی کرد.

چگونه یک مسافر مسئولیت‌پذیر باشیم؟

اکنون که می‌دانید سفر مسئولانه چیست و چرا بسیار مهم است، بیایید راه‌هایی را بررسی کنیم که می‌توانید این مفهوم را عملی کنید.

صرفه‌جویی در انرژی، برق و آب

اطمینان حاصل کنید که استفاده از انرژی و وسایل برقی خود را تا حد امکان محدود کنید، مانند کوتاه نگه داشتن دوش، محدود کردن استفاده از سیستم تهویه مطبوع و شستن لباس‌ها فقط زمانی که بار کامل دارید.

خرید و خوردن محلی

تا جایی که ممکن است به صورت محلی خرید کنید و غذا بخورید. سوپرمارکت‌ها مواد غذایی را از سرتاسر جهان ارسال می‌کنند که منجر به افزایش انتشار کربن و بسته‌بندی‌های پلاستیکی می‌شود. خوردن غذاهای محلی معمولا برای شما ارزان‌تر هم تمام خواهد شد.

به محیط، فرهنگ و مردم مکان هایی که بازدید می کنید احترام بگذارید.

فرهنگ‌ها در سراسر جهان آداب، سنت‌ها و قوانین اجتماعی بسیار متفاوتی دارند.

انتخاب مکان‌های اقامتی با گرایش به فعالیت‌های مسئولانه نسبت به محیط زیست

باید به دنبال هتل‌ها و هاستل‌های دوستدار محیط‌زیست باشید که برای کاهش تاثیر آن‌ها بر محیط‌زیست، به ‌ویژه با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یا داشتن یک طرح بازیافت، کار می‌کنند.

شرکت‌های تور با گرایش به سفرهای مسئولانه را انتخاب کنید.

اگر به دنبال سفر با یک گروه تور هستید، وظیفه خود را انجام دهید و شرکتی را انتخاب کنید که علاوه بر گرایش به گردشگری ماجراجویانه، به سیاست‌های سفر پایدار و سازگار با محیط زیست هم پایبند باشد. G Adventures و Intrepid Travel نمونه‌های خوبی از شرکت‌های تور مسئول هستند.

از انتخاب گردشگری حیوانات خودداری کنید.

اگر می‌خواهید حیوانات وحشی را ببینید، پناهگاه‌ها یا پارک‌های ملی را انتخاب کنید که حیوانات را نجات/بازیابی/محافظت می‌کنند.

از مسیرهای بحرانی خارج شوید!

اگرچه گردشگری می‌تواند برای اقتصاد محلی نکات مثبت زیادی داشته باشد، اما ورود بیش از ظرفیت گردشگران می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد. از مسیر بحرانی خارج شوید و مکان‌هایی را کشف کنید که از گردشگری سود می‌برند، نه اینکه به نابودی مقاصدی که قبلا بیش از حد توریستی شده‌اند، کمک کنند.

کلام آخر

تصورات نادرست زیادی در مورد سفر مسئولانه وجود دارد، اگرچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند که شامل هزینه کردن برای اقامتگاه‌های بومگردی پنج ستاره است. یا برعکس؛ بسیاری فکر می کنند سفر مسئولانه برای افرادی است که وقت خود را منحصرا در کمپینگ در طبیعت، گلمپینگ، پیاده‌روی و مشاهده حیات وحش می‌گذرانند. در حالی که هر دو سبک سفر می توانند نمونه‌های خوبی باشند، واقعیت این است که همه انواع گردشگری، می‌توانند از اصول گردشگری مسئولانه پیروی کنند.

سوالات متداول

مفهوم سفر مسئولانه چیست؟

این بدان معناست که سفرها را با دقت و سنجیده برنامه‌ریزی کنید تا هر دو بتوانند از تجربه‌ای که به دنبال آن هستند لذت ببرند و در عین حال تاثیر مثبتی بر مقصد، مردم، محیط زیست و حیات وحش داشته باشند.

آیا راه‌حل آسان و فوری برای مسئولانه سفر کردن وجود دارد؟

متاسفانه هیچ راه حل جادویی وجود ندارد. برای اینکه تغییر رخ دهد، مردم باید واقعا وظیفه فردی خود را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که آگاهانه، اخلاقی و پایدار سفر می‌کنند.

چه چیزی شما را به یک مسافر مسئول تبدیل می کند؟

سفر مسئولانه فقط مراقبت از طبیعت و اکوسیستم نیست، بلکه آگاهی اجتماعی و فرهنگی، درک و احترام به فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و سنت‌های مختلف است. این یعنی همیشه سعی کنید تاثیر مثبت داشته باشید و تا حد امکان تاثیر منفی را به حداقل برسانید.




1403/03/13

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن