منو
نقش راهنمایان در توسعه پایدار گردشگری

نقش راهنمایان در توسعه پایدار گردشگری

1403/04/09

امروزه برای اکثر ارائه دهندگان تورهای گردشگری، گنجاندن پایداری در تمام جنبه‌های کسب و کارشان به یک روش معمول تبدیل شده است. مشارکت در گردشگری پایدار یک موقعیت برد-برد برای شما و جهان است. همانطور که مردم در مورد پیامدهای سفرشان بیشتر آموزش می‌بینند، از روش‌هایی که می‌توانند تاثیرات منفی خود را کاهش دهند بیشتر آگاه می‌شوند و می‌خواهند راهنمایانی را انتخاب کنند که به آنها در ایجاد تغییرات مثبت کمک می‌کنند.


پایداری کلمه‌ای رایج است که زیاد مطرح می‌شود، اما پایداری برای یک راهنمای تور چه معنایی دارد؟ حتی در یکی دو نسل گذشته، آشکار شده است که علاوه بر اشتیاق برای شرکت در یک برنامه گردشگری ماجراجویانه، حفاظت از محیط زیست بسیار ضروری‌تر و مهم‌تر از آن چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم. جامعه ما به طور فزاینده‌ای از انتخاب‌هایی که می‌کنند آگاه می‌شود و از شرکت‌ها می‌خواهد که تغییرات مثبتی ایجاد کنند.

به نظر می‌رسد که نسل‌های جدید گردشگران رفتاری از خود نشان می‌دهند که از مصرف‌گرایی خالص دور می‌شوند و در این مسیر، راهنمایان تور می‌توانند به عنوان حل‌کننده مسائل پیش روی توسعه پایدار فعالیت کنند. در رابطه با راهنمایان سفر و توسعه پایدار گردشگری، گردشگری مسئولانه بخشی از پاسخ به تغییر مسیری است که جهان در سال‌های گذشته طی کرده است. در این مقاله از زی گلمپینگ تمام آنچه را که نیاز دارید در مورد این که چگونه راهنمایان گردشگری می‌توانند به ترویج شیوه‌های پایدار کمک کنند را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

گردشگری پایدار چیست؟

گردشگری دارای اثرات منفی و مثبت بر روی کره زمین، محیط طبیعی، مردم و مکان‌ها است و گردشگری پایدار اقداماتی مناسب برای به حداقل رساندن اثرات منفی و به حداکثر رساندن اثرات مثبت را شامل می‌شود.

گردشگری مسئولانه چیست؟

گردشگری مسئولانه زیرمجموعه گردشگری پایدار است که تاثیرات مثبت گردشگری را برای جوامع میزبان ارائه می‌کند؛ موقعیت‌های اجتماعی سودمند متقابل ایجاد می‌کند، از آسیب رساندن به محیط‌زیست جلوگیری می‌کند، و کمک و حمایت برای ساکنان و فرهنگ‌های جامعه محلی فراهم می‌کند.

صنعت سفر و گردشگری نه فقط بر رفاه گردشگران، بلکه بر رفاه محیط زیست، جامعه و اقتصاد مقصد هم متکی است و رویکردهای نوآورانه ای وجود دارد که چگونه یک راهنمای تور بتواند تاثیر منفی مسافران خود را هنگام شروع سفر و همچنین در مسیر کاهش دهد.

نقش راهنمایان در توسعه پایدار گردشگری چه می‌تواند باشد؟

از ریختن زباله جلوگیری کنید

ساده‌ترین راه برای توجه به محیط زیست این است که مشتریان خود را در مورد پایداری آگاه کنید. گردشگران را تشویق کنید که همه زباله‌ها را به درستی دور بریزند و هرگز زباله‌ای را در محیط رها نکنند. زیبا نگه داشتن جهان به نفع توسعه گردشگری است.

سفرهای کم‌آلاینده را ارائه کنید

یکی از عوامل مهم تغییر آب و هوا، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق حمل و نقل است. می‌توانید حمل و نقل سازگار با محیط زیست مانند قطار را ترویج دهید و یا برنامه کمپینگ در طبیعت را به جای گشت‌و‌گذار در شهر بچینید.

از ایجاد اختلال در حیات وحش جلوگیری کنید

یک جنبه مهم برای محیط زیست، حیات وحش است. گردشگران هرگز نباید آنقدر به حیوانات نزدیک شوند که شرایط زیست آن‌ها را تغییر دهد. نقش راهنمایان در توسعه پایدار گردشگری این است که نکات ضروری در این مورد را به مسافران یادآوری کند.

قوانین و مقررات را دنبال کنید

همچنین باید مطمئن شوید که در مورد مقررات دولتی حیات وحش برای مکان‌های خاص به روز هستید.

به عنوان مثال، دولت کنیا توجه زیادی به اثرات گردشگری بر محیط زیست دارد و یک سری روش‌های مدیریتی را ایجاد کرده است: مشارکت مردم محلی، کاهش شکار غیرقانونی، قوانین سخت‌گیرانه‌تر در مورد اختلال در حیات وحش و ممنوعیت رانندگی خارج از جاده.

در محل زندگی خودتان کار و فعالیت کنید

بزرگترین کاری که راهنمایان تور باید انجام دهند تا از نظر اجتماعی پایدارتر باشند، این است که برای بهبود شرایط زندگی در محیط خود تلاش کنند، تا افراد محلی ساکن در آن مقصد را هم شامل شود.

برای اطمینان از زنده ماندن فرهنگ و این که پول مستقیما به دست افرادی می‌رود که سخت تلاش می‌کنند تا محیط طبیعی و حیات وحش را برای گردشگران زیبا نگه دارند، سعی کنید تا حد امکان از جامعه محلی کمک بگیرید.

تسلط کامل به منطقه مورد بازدید

از دیگر نکات در رابطه با گردشگری و نقش راهنمایان تور، این است که باید منطقه را مثل کف دست خود بشناسند، زیرا خانه آن‌هاست. بازدیدکنندگان باید غذاهای محلی را از رستوران های محلی بخورند تا در قلب فرهنگ ظاهر شوند. امکان رزرو اقامتگاه‌های بومی و پیرو اکوتوریسم در منطقه را افزایش دهید، نه استراحتگاه‌های فراگیر جهانی مانند هتل، مهمانسرا و غیره.

ارائه برنامه سفر به مناطق دور افتاده

در رابطه با نقش راهنمایان در توسعه گردشگری، یک راه عالی برای حل مسائل تضاد فرهنگی و فشار اجتماعی، تشویق به سفر به مناطق دورتر به جای سفر به شهرهای شلوغ است. به جای هجوم گردشگران در یک نقطه، اگر مردم اقامت در محله‌های پراکنده و مختلف را انتخاب کنند، ازدحام و فشار جمعیت در شهر بسیار کمتر می‌شود. راهنمایان می‌توانند سفرهای چند روزه به طبیعت و شب‌مانی در گلمپینگ را به گردشگران پیشنهاد دهند، تا آن‌ها را با مناطق بکر و تقریبا دست نخورده و خلوت آشنا کنند.

با مردم با مهربانی رفتار کنید

شاید ساده‌ترین راه برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی در محیط‌های جدید برای گردشگران، مهربانی با افرادی باشد که به اندازه کافی مهربان هستند تا شما را به دنیای خود راه دهند. زباله ها را روی زمین نگذارید، به حمایت از مشاغل محلی کمک کنید، توجه کنید که کجا و برای چه مدتی می‌مانید و با این مکان موقت طوری رفتار کنید که انگار خانه دائمی شماست.

سفرهای خارج از فصل را ارائه کنید

سفرها و تورها را در فصول خارج از فصل سفر برنامه‌ریزی کنید. برای کاهش بار فشار در یک شهر و همچنین ایجاد اشتغال در طول سال برای مردم محلی، مهم است که گروه‌های کوچکی از گردشگران را در تمام فصول سال بفرستید، نه اینکه افراد زیادی را به یکباره بفرستید.

در رابطه با گردشگری و نقش راهنمایان تور، راه دیگر برای توسعه پایدار این است که مردم را به دیدن مناظر زیبا در زمان جدیدی از سال تشویق کنید، زمانی که می‌توانند از نزدیک با فرهنگ و جامعه بدون ازدحام سایر گردشگران در اطراف آشنا شوند. ناگفته نماند که مشتریان شما ممکن است در طول سفرهای خارج از فصل سفر به آن منطقه، پول کمتری برای خدمات و اقامت بپردازند.

الهام گرفتن از راهنمایان تور در کشورهای دیگر

برزیل

گردشگری پایدار تنها می‌تواند بخشی از فعالیت‌های شرکت اخلاق بومی جایگزین در کشور برزیل (Alter-Nativ Brazil’s ethos) باشد. آنها اطمینان حاصل می‌کنند که در هر تور، راهنمایان از تامین‌کنندگان محلی استفاده می‌کنند و دستورالعمل‌های حفاظت را رعایت می‌کنند. این در حالی است که علاوه بر تعیین نقش راهنمایان در توسعه پایدار گردشگری، فعالانه سعی می‌کنند دیگران را در صنعت گردشگری آموزش دهند.

مالزی

جاذبه‌های دریایی و حیات وحش (Downbelow Marine & Wildlife Adventures) کشور مالزی، به طور فعال در برخی از پروژه‌های حفاظتی شگفت‌انگیز مشارکت دارد که از حیات دریایی در منطقه خود با پاکسازی ساحل، برداشتن تور ماهیگیری و کاشت درختان محافظت می‌کند. همه این تلاش‌ها به پایدار نگه داشتن محیط طبیعی و کسب و کار آن‌ها برای آینده کمک می‌کند.

کلمبیا

از همان ابتدا شرکت اوت (OUT) در کلمبیا به تورهای خود در سراسر کشور توجه پایداری داشته است. این مورد توسط IGLTA زمانی که آن‌ها جایزه افتتاحیه Impact Award را دریافت کردند، که بر مشاغلی متمرکز بود که ابتکاراتی برای تشویق گردشگری مسئولانه داشتند، به رسمیت شناخته شد.

کلام آخر

شما در حال حاضر با خواندن این مطلب درباره راهنمایان سفر و توسعه پایدار گردشگری و نشان دادن علاقه به یادگیری در مورد گردشگری مسئولانه شروع خوبی دارید. به یاد داشته باشید، گردشگری مسئولانه نه تنها به محیط زیست، بلکه به کسب و کار شما در این راه کمک می‌کند. به منظور زنده نگه‌داشتن صنعت سفر، ضروری است که تلاش شود تا گردشگری از نظر زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی پایدار باشد. داشتن یک برنامه خوب فکر شده در مورد اینکه تصمیمات شما راهنمایان تور چه کمکی می‌تواند انجام دهد، برای مسافران شما، مقاصدی که به آنها سفر می‌کنند و رفاه کلی جهان مفید خواهد بود.

سوالات متداول

آیا گردشگری پایدار می‌تواند به سودآوری کسب و کار راهنمایان تور کمک کند؟!

گردشگری پایدار برای مسافرانی جذاب است که می خواهند تاثیر خود را بر روی سیاره کاهش دهند، اما لزوما نمی‌دانند چگونه. راهنمایان تور می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و به آن‌ها اجازه انجام این کار را بدهند.

تغییر رفتار گردشگر در عمل به چه معناست؟

انتخاب اشکال سبزتر حمل و نقل، مانند قطار، کاهش تعداد مقصد سفرهای طولانی مدت اما ماندن طولانی‌تر در یک مقصد، مشارکت در طرح‌های توسعه جامعه برای جبران ردپای کربن

فعالیت‌های با اثر کمتر بر محیط زیست کدامند؟

فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های فضای باز مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، گردشگری روستایی، تماشای حیات وحش، ورزش‌های آبی بدون موتور و فعالیت‌های فرهنگی.

راهنمایان تور چگونه از گردشگری پایدار پیروی می‌کنند؟

از طریق ایجاد فرصت تعامل بیشتر گردشگران با جوامع محلی، انتخاب اقامتگاه بوم گردی به جای هتل‌های بزرگ و عمومی، خوردن غذاهای محلی.




1403/04/09

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن