منو
چطور آهسته سفر کنیم؟

چطور آهسته سفر کنیم؟

1403/04/11

سفر آهسته چیست، چه چیزی در آن بسیار جذاب است و چگونه آهسته سفر کنیم؟

اگر تا به حال فرسودگی سفر را تجربه کرده‌اید و از یک سفر کاملا خسته به خانه برگشته‌اید، احتمالا به اندازه کافی آهسته سفر نکرده‌اید! مسافران اغلب برای کشف یک مقصد جدید آنقدر هیجان زده هستند که فراموش می‌کنند در طول مسیر قدم بردارند. اما زی گلمپینگ در این مطلب، یک راه‌حل عالی برای کشف تجربیات منحصر به فرد در نظر دارد: سفر آهسته.

وقتی فقط زمان کوتاهی برای اختصاص دادن به سفر خود دارید، ممکن است سعی کنید برنامه سفر خود را پر از تجربیات هیجان انگیزی کنید که همیشه به یاد خواهید آورد. با این حال، این سبک از سفر تقریبا همیشه منجر به فرسودگی می‌شود، علاوه بر سایر پیامدهای منفی آن: پرهزینه‌تر است، تاثیرات منفی بیشتری بر محیط زیست می‌گذارد و فضای کمتری برای کشف شگفتی‌های مقصد باقی می‌گذارد. اما گردشگری آهسته حرف‌های زیادی برای گفتن دارد..


سفر آهسته چیست؟

اما سفر آهسته دقیقا چیست؟ چند نام دیگر که ممکن است در تعریف از حرکت آهسته سفر بشناسید، سفر پایدار، سفر آگاهانه و سفر کم‌تاثیر هستند. به جای این که چندین فعالیت را در برنامه سفر خود بگنجانید و آن را شلوغ کنید، سفر آهسته در مورد تصمیمی است که بر برقرار کردن ارتباط تمرکز دارد. سفر آهسته به ما یادآوری می‌کند که چرا سفر می‌کنیم و به ما کمک می‌کند خستگی سفر را که در پایان یک سفر طاقت‌فرسا اتفاق می‌افتد را جبران کنیم.

حرکت آهسته سفر از چه زمانی شروع شد؟

ما می‌توانیم ریشه‌های سفر آهسته را در جنبشی مشابه در ایتالیا در دهه 1980 ردیابی کنیم. جنبش آهسته غذا در ایتالیا در واکنش به ظهور فست فود شکل گرفت.

صنعتگران غذا، کشاورزان و سرآشپزهای محلی در اعتراض به مک دونالد جدیدی که قرار بود در رم ساخته شود، گرد هم آمدند. آن‌ها از استقبال از ظهور فست فود خودداری کردند و در عوض از غذاهای بومی و تهیه غذاهای سنتی به عنوان وسیله ای برای حفظ فرهنگ خود حمایت کردند. به هر حال، غذا در هر کشوری نقش مهمی ایفا می‌کند و چیزی است که بومیان به آن افتخار می‌کنند. به زبان ساده، غذا مردم را دور هم جمع می‌کند و این برای ایتالیایی ها بسیار مهم است.

این جرقه شروع حرکت آهسته است، که نه تنها از غذاهای محلی حمایت و طرفداری می‌کند، بلکه در سایر زمینه‌های زندگی ما، از جمله نحوه سفر ما هم کاربرد دارد. احتمالا با تورهای آهسته غذا و نوشیدنی، گلمپینگ آرام در بیابان و سایر تورهای مربوط به گردشگری خلاق و پیرو گردشگری تجربه محور مشابه مواجه شده‌اید و یا با آن‌ها آشنایی دارید. آن‏ها در سراسر جهان به شکلی پایدار در حال پیشرفت هستند!

فواید سفر آهسته چیست؟

یکی از مزایای اصلی سفر آهسته، فرصت غوطه‌ور شدن در فرهنگ محلی است تا به این درک برسید که اکوتوریسم یا بوم گردی چیست. برخلاف سفرهای عجولانه که فقط امکان تعاملات سطحی را فراهم می‌کنند، سفر آهسته به شما امکان می‌دهد واقعا با مردم و شیوه زندگی مقصد خود ارتباط برقرار کنید.

اگر هنوز قانع نشده اید، در اینجا چند دلیل برای امتحان کردن سفر آهسته آورده شده است:

  • تجارب فرهنگی معتبرتر
  • استرس و خستگی کمتر
  • افزایش رفاه با افزایش فعالیت و سلامت جسمانی
  • تعامل‌های عمیق‌تر با جامعه محلی و هم‌سفران
  • کمتر شدن هزینه سفر با خرید از بازارهای محلی و فروشگاه‌های مواد غذایی

به‌علاوه، احتمالا از کسب‌وکارهای محلی حمایت می‌کنید، که می‌تواند به پایداری اقتصادی جامعه‌ای که بازدید می‌کنید کمک کند. اگر علاقمند به تجربه‌ی گردشگری پایدار هستید، سفر آهسته راهی عالی برای رفتن است.

 

چطور آهسته سفر کنیم؟

هیچ راه واحدی برای تمرین سفر آهسته وجود ندارد، اما برخی مفاهیم اساسی وجود دارد که می‌تواند تصمیمات شما را از برنامه ریزی سفر به خود سفر هدایت کند و خودتان تصمیم‌گیرنده باشید در پاسخ به این سوال که چطور آهسته سفر کنیم؟..

اولین قدم این است که تصمیم بگیرید به جای یک توریست مانند یک بومی زندگی کنید. حفظ یک برنامه سفر متعادل بهترین‌های هر دو دنیا را به شما می دهد؛ دنیای سفر و دنیای سکونت در یک مقصد جذاب.

تبدیل شدن به یک مسافر آهسته به معنای سفر آگاهانه و هدفمند است. هر تصمیمی آگاهانه و با برنامه است و دریچه‌هایی را برای تجربه‌های منحصر به فرد و معتبر باز می‌کند تا درست در دامان شما بیفتد!..

به جای اینکه گوشی خود را برای گرفتن یک عکس شایسته اینستاگرام در دست داشته باشید، برای درک آداب و رسوم محلی و پذیرش تفاوت‌های فرهنگی و جامعه محلی یک قدم به عقب بردارید. به جای آن، "دیدن" بسیاری از مناظر مختلف در فهرست کارهایتان را با "بودن" جایگزین کنید.

نکاتی در مورد آهسته‌تر سفر کردن

برای گرفتن زمان اضافی برنامه ریزی کنید.

سفر به خودی خود یک امر تجملی بوده و این مهم است که بپذیریم سفر آهسته یک امتیاز بزرگ است. ما خیلی خوش شانس هستیم که می توانیم جهان را با سرعت کمتر و آگاهانه‌تر تجربه کنیم.

برای تجربه سفر آهسته نیاز است که از ماه‌ها قبل و برای مدت زمانی که احساس راحتی می‌کنید، برنامه‌ریزی کنید. برای مثال شاید یک سفر شش روزه تبدیل به یک سفر نه روزه شود که آن را فقط در یک مکان سپری می‌کنید. و اگر فقط یک فرصت برای سفر کوتاه چند روزه دارید، از آن برای کاوش در مقاصد نزدیک به خانه که نیازی به پرواز ندارند استفاده کنید.

تحقیقات لازم را انجام دهید.

با کمی زمان اضافی و برنامه‌ریزی، سفر آهسته بسیار امکان‌پذیرتر می‌شود. به جای رفتن به جایی که افرادی را در آن جا می‌شناسید، در مورد مقاصد تحقیق کنید. سعی کنید به آنچه می‌خواهید در طول سفر یاد بگیرید و تجربه کنید، فکر کنید. به فراتر از عکس‌هایی که برای انتشار در رسانه‌های اجتماعی می‌گیرید فکر کنید. سبک زندگی، تاریخ، و سنت های اجدادی که کنجکاوی شما را بر می انگیزد را شناسایی کنید.

اگر برای مدت زمان بیشتری برنامه‌ریزی کرده‌اید، در نظر بگیرید که مقاصد را نسبتا نزدیک به یکدیگر قرار دهید تا سفرتان پایدارتر شود. به عنوان مثال، به جای اینکه امسال یک هفته را در یک کشور اروپایی بگذرانید و سال آینده یک هفته را در یک کشور اروپایی دیگر بگذرانید، سعی کنید کل سفر دو هفته ای را یکباره انجام دهید.

در اقامتگاه‌های کوچک اقامت کنید.

هنگامی که به مقصد خود رسیدید، به دنبال اقامتگاه‌های تجاری‌کوچک باشید. زمان صرف صبحانه‌ها فوق‌العاده هستند، زیرا معمولا به‌طور مستقل اجرا می‌شوند، و تقریبا فرصتی برای تعامل با مالکان و جامعه محلی به شما می‌دهند.

بسیاری از اقامتگاه‌ها شیوه‌های پایداری فوق‌العاده‌ای دارند، اما یافتن آن‌ها مستلزم زمان و تحقیق زیادی است. در بعضی از اقامتگاه‌ها، امکان این را دارید که به جای اینکه یک مکان کامل برای خود داشته باشید، یک اتاق در خانه اجاره کنید. میزبان شما باید اطلاعات زیادی در مورد کاوش در منطقه مانند افراد محلی داشته باشد، و اقامت در کنار ساکنان به به حداقل رساندن تاثیر شما بر مسکن در منطقه کمک می‌کند.

راه‌هایی برای ارتباط با فرهنگ منطقه بیابید.

اقامتگاه‌هایی که پایداری را در اولویت قرار می‌دهند، تجاربی از تاریخ، غذا و سنت‌های منحصربه‌فرد منطقه را به نمایش می‌گذارند. تورها و فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که شما را در فرهنگ محلی غرق می‌کند. شاید برای یک روز کامل، به جمع صیادان منطقه بپیوندید و صید خود را بخورید، یا در مزرعه‌ای که در آن اقامت دارید، بتوانید طعم پنیر محلی را بچشید، یا یک تور دوچرخه‌سواری داشته باشید.

فضای راحتی خود را در مقصد پیدا کنید.

سعی کنید خیلی به خودتان فشار نیاورید که بخواهید عادت‌های سفرتان را بلافاصله تغییر دهید. شاید بخواهید با تمرکز بیشتر به سفرهای داخلی شروع کنید. اگر برای عروسی سفر می کنید، یک هفته قبل یا بعد از آن را هم برای کاوش در منطقه سپری کنید.

ما اغلب این فشار را برای دیدن همه چیز در دوران جوانی احساس می‌کنیم، اما در واقع یک عمر زمان برای سفر داریم. چه چیزی کمک می‌کند در سفر احساس بهتری داشته باشیم و کمتر اصرار داشته باشیم که همه چیز را ببینیم؟ این که بدانید مهم نیست چقدر سریع سفر می‌کنید، هرگز کل دنیا را نخواهید دید، چه برسد به تجربه کردن.

کلام آخر

قبل از رزرو تور سریع 10 روزه راهنما در اروپا، سعی کنید زمانی را برای برنامه‌ریزی برنامه سفری اختصاص دهید که به شما امکان می‌دهد درنگ کنید. مقصدی را انتخاب کنید که مدت بیشتری در آنجا باشید و فرهنگ محلی، غذاهای محلی، موسیقی و شیوه زندگی را از نزدیک تجربه کنید.

سوالات متداول

چرا گردشگری آهسته مهم است؟

سفر آهسته دوستدار محیط زیست است و از اقتصاد محلی بهتر پشتیبانی می‌کند.

سفر آهسته چیست؟

سفر آهسته بر سرعت آرام‌تر سفر برای کشف تجربیات خاص تاکید دارد.

آیا سفر آهسته پایدار است؟

سفر آهسته به شما فرصت ارتباط آگاهانه‌تر با مکانی که بازدید می‌کنید را می‌دهد.




1403/04/11

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن