منو
بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری

بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری

1403/03/22

سفر با دوچرخه نوع جذابی از سفر و گشت‌وگذار است که برای سلامت بدن نیز مفید خواهد بود. کشور ما مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد که دوچرخه‌سواری را به فعالیتی دلچسب تبدیل می‌کنند. اگر قصد دارید تا با دوچرخه راهی سفر شوید، ابتدا باید بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری را بشناسید. در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا مناطق جذابی را معرفی کنیم که امکان دوچرخه‌سواری در آن‌ها وجود دارد؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


هم مسیر با بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری

دوچرخه‌سواری را می‌توان نوعی از گردشگری ماجراجویانه دانست که نیازمند یک مسیر مناسب است. مسیری که برای دوچرخه‌سواری انتخاب می‌کنید، باید نسبتاً هموار و بدون شیب‌های تند باشد. همچنین وجود دست‌اندازها و پستی بلندی‌های بیش از حد، دوچرخه‌سواری را سخت می‌کند. در ضمن دوچرخه‌سواری در مسیری جذاب است که زیبایی‌ها و سرسبزی‌های بیشتری داشته باشد و دوچرخه‌سواری را به کاری لذت‌بخش تبدیل کند. در ادامه برخی از بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری را معرفی کرده‌ایم:

  • مسیر هرانده تا خمده در فیروزکوه
  • کرج تا کردان در استان البرز
  • جنگل شیرگاه تا آبشار پلنگ دره در استان مازندران
  • مسیر رودبار تا درفک در استان گیلان
  • دریاچه نئور به تالش در استان‌های اردبیل و گیلان
  • جاده دریاچه حوض سلطان در قم
  • فاصله شهر تفرش تا ساوه در استان مرکزی
  • روستای کویری چنداب در استان سمنان

مسیر هرانده تا خمده در فیروزکوه

روستای هرانده در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه قرار دارد و تا فاصله آن تا تهران ۱۲۰ کیلومتر است. فاصله هرانده تا روستای خمده را می‌توان یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران دانست. برای کسانی که قصد دارند تا در مسیری نزدیک به پایتخت دوچرخه‌سواری کنند، فاصله هرانده تا خمده با ۶ کیلومتر مسیر رکاب زدن، بهترین انتخاب است. این مسیر شیب زیادی ندارد و زیبایی‌های طبیعت نیز جذابیت آن را برای دوچرخه‌سواری دوچندان می‌کند.

از کرج تا کردان با دوچرخه در استان البرز

در نزدیکی پایتخت به یکی از دیگر گزینه‌ها در فهرست بهترین مکان‌های دوچرخه‌سواری در ایران می‌رسیم. این مسیر از جاده آتشگاه کرج، بعد از دانشگاه آزاد کرج آغاز می‌شود. ادامه مسیر از جاده برغان و کردان می‌گذرد تا به روستای کردان برسید. این مسیر به طول ۳۶ کیلومتر را می‌توان در یک دوچرخه‌سواری نیم روزه سپری کرد و از زیبایی‌های جاده و طبیعت منطقه لذت برد.

از جنگل شیرگاه تا آبشار پلنگ دره در استان مازندران

خطه سرسبز شمال ایران نیز مسیرهای مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را در فهرست بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری جای داد. بسیاری از طبیعت‌گردان مناطق ساحلی و جنگلی استان مازندران را برای کمپینگ و گلمپینگ انتخاب می‌کنند، اما مسیرهای این استان برای دوچرخه‌سواری نیز جذاب خواهد بود. شما می‌توانید مسیر خاکی رسیدن به رودخانه و آبشار پلنگ دره را در جنگل‌های شیرگاه رکاب بزنید. این مسیر ۲۰ کیلومتر است و پس از رسیدن به آبشار، امکان کمپینگ را نیز خواهید داشت.

رکاب زدن از رودبار تا درفک در استان گیلان

در خطه شمال ایران می‌مانیم، با یکی از بهترین مکان‌های دوچرخه‌سواری در ایران که فاصله رودبار تا درفک است. طول این مسیر ۲۲ کیلومتر بیشتر نیست، اما مسیری کوهستانی با سربالایی‌های تند را در پیش روی دارد. پس اگر اهل دوچرخه‌سواری کوهستان و مسیرهای دشوارتر هستید، از شمال شرقی شهرستان رودبار تا درفک را رکاب بزنید. این منطقه ییلاقی، آن‌چنان زیبا است که از تماشای مناظر آن سیر نمی‌شوید.

دریاچه نئور به تالش در استان‌های اردبیل و گیلان

اگر به دنبال گردشگری تجربه محور و رکاب زدن در مسیرهای طولانی‌تر هستید،‌ دریاچه نئور در استان اردبیل را به عنوان مبدأ سفر خود در نظر بگیرید. مسیری زیبا از این دریاچه تا شهر تالش کشیده شده که برای دوچرخه‌سواری فوق‌العاده است. البته این مسیر کوهستانی را جاده‌ای خاکی و سنگلاخ تشکیل می‌دهد که دوچرخه‌سواری در آن نیازمند مهارت و قوای جسمانی مطلوب است. طول مسیر نیز ۸۷ کیلومتر بوده و باید تقریباً مدت ۲ روز را رکاب بزنید.

با دوچرخه در جاده دریاچه حوض سلطان قم

این بار یکی از بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری را معرفی می‌کنیم که برای رکاب زدن در فصل پاییز و زمستان، بهترین انتخاب است. دوچرخه‌سواری را می‌توان نوعی از گردشگری پایدار دانست، حال اگر مقصد دریاچه حوض سلطان باشد، آینه‌ای از طبیعت را به چشم خود می‌بینید. این دریاچه در ۴۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد و برخی افراد، کل مسیر از قم تا رسیدن به دریاچه را رکاب می‌زنند؛ اما جاده خاکی دریاچه، مسیری تنها به طول ۲۰ کیلومتر است.

فاصله شهر تفرش تا ساوه در استان مرکزی

کمی از قم دور می‌شویم تا به استان مرکزی برسیم. فاصله دو شهر تفرش تا ساوه را می‌توان از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران دانست که از میان طبیعت کوهستانی منطقه عبور می‌کند. ابتدای مسیر، جنوب شرقی شهر تفرش (گردنه عبدالله) است و از روستاهای زیبایی همچون ونان و کهندان نیز رد می‌شوید. فاصله‌ای که شما باید رکاب بزنید، ۲۵ کیلومتر جاده خاکی و ۳۵ کیلومتر جاده آسفالت است و مسیری نسبتاً راحت به حساب می‌آید.

دوچرخه‌سواری در کویر استان سمنان

جنگل و دشت و کوهستان، تنها مناطق جذاب برای دوچرخه‌سواری نیستند و کویر هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. اگر اهل کویرگردی با دوچرخه هستید، پیشنهاد ما شهرستان گرمسار در استان سمنان است. یکی از بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری در این استان قرار دارد و برای تجربه آن باید به روستای چنداب بروید. در این روستای کویری مسیری ۱۰ کیلومتری با شیب کم برای دوچرخه‌سواری وجود دارد. در این مسیر خود را برای گردشگری آهسته و دیدن جاذبه‌هایی همچون گورستان قدیمی، برج آرامگاهی و تپه‌های باستانی آماده کنید.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی بهترین مناطق ایران برای دوچرخه سواری پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را توصیف کردیم. شما می‌توانید با توجه به توان خود برای رکاب زدن و فاصله مسیرها تا محل زندگی خود، یکی را انتخاب کرده و برای دوچرخه‌سواری و یک سفر طبیعت‌گردی و اکوتوریسم آماده شوید. در واقع، انتخاب یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران به خود شما بستگی دارد؛ پس، برای تجربه‌ای متفاوت از گردش و دوچرخه‌سواری تعلل نکنید.

سوالات متداول

بهترین مکان‌های دوچرخه‌سواری در ایران چیست؟

از بهترین مناطق دوچرخه‌سواری ایران می‌توان مسیر هرانده تا خمده در فیروزکوه، کرج تا کردان در استان البرز، جنگل شیرگاه تا آبشار پلنگ دره در استان مازندران، مسیر رودبار تا درفک در استان گیلان، دریاچه نئور به تالش در استان‌های اردبیل و گیلان، جاده دریاچه حوض سلطان قم، فاصله شهر تفرش تا ساوه در استان مرکزی و روستای کویری چنداب استان سمنان را معرفی کرد.

انتخاب مسیر دوچرخه‌سواری به چه چیزی بستگی دارد؟

مسیرهای دوچرخه‌سواری ممکن است به صورت جاده خاکی، آسفالت، مسیر پر پیچ و خم کوهستانی، جاده جنگلی و... باشد. همچنین طول مسیر از چند کیلومتر تا چند صد کیلومتر متغیر خواهد بود. شما می‌توانید با توجه به علاقه خود به محیط‌های طبیعی مختلف و همچنین قوای جسمی و توان بدنی، یکی از مسیرها را انتخاب کنید.

لوازم ضروری برای دوچرخه‌سواری چیست؟

لوازم موردنیاز دوچرخه‌سواری شامل لباس مناسب، لوازم شخصی، غذا و آب، لوازم خواب و کمپینگ، لوازم دوچرخه و کیت کمک‌های اولیه است.




1403/03/22

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن