منو
دریاچه ولشت؛ جواهری در دل کوهستان

دریاچه ولشت؛ جواهری در دل کوهستان

1403/04/01

برای یک طبیعت‌گردی هیجان‌انگیز آماده هستید؟ این بار راهی دریاچه ولشت هستیم که در نزدیکی کلاردشت قرار دارد. ولشت از جمله دریاچه‌های آب شیرین در خطه سرسبز شمال ایران است و زیستگاه بسیاری از پرندگان و آبزیان نیز محسوب می‌شود. در کنار این دریاچه می‌توانید تفریحات مختلفی را تجربه کنید و غرق در آرامش دریاچه، از لحظات خود لذت ببرید. حال در این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا تور کوتاهی به مقصد دریاچه ولشت کلاردشت برگزار کنیم و به معرفی این دریاچه زیبا بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت در استان مازندران، جنوب غربی شهرستان چالوس، شمال شرق بخش کلاردشت و در دهستان «بیرون بشم» قرار دارد و آن را می‌توان به عنوان یکی از جاهای دیدنی کلاردشت معرفی کرد. این دریاچه به شهر مرزن آباد هم نزدیک است و در واقع موقعیت مکانی آن را می‌توان بین سه شهر چالوس، مرزن آباد و کلاردشت توصیف کرد. دریاچه ولشت در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا قرار دارد و در سال ۱۳۸۸ به عنوان هفتاد و یکمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه ولشت

دسترسی به دریاچه ولشت آسان است و برای رسیدن به آنجا و تجربه یک گردشگری ماجراجویانه دچار مشکل نخواهید شد. اگر مبدأ شما برای رسیدن به دریاچه ولشت، شهر تهران است؛ امکان دسترسی به دریاچه از دو مسیر جاده چالوس و هراز وجود دارد:

  • جاده چالوس: بهترین مسیر با طول ۱۸۰ کیلومتر است که پس از ۴ ساعت به دریاچه ولشت می‌رسید. در این جاده پس از پل کجور و ۳ کیلومتر قبل از مرزن آباد، به سمت غرب بپیچید و از جاده اصلی خارج شوید. از این جاده آسفالت، به روستای سنار می‌رسید. مسیر روستا تا دریاچه نیز جاده‌ای خاکی به طول ۵ کیلومتر است.
  • جاده هراز: این جاده طولانی‌تر بوده و ۳۰۰ کیلومتر است که برای رسیدن به دریاچه ولشت باید ۵ ساعت در راه باشید. در جاده هراز به سمت شهر آمل و پس از آن، محمودآباد حرکت کنید. با گذر از شهر نور، جاده چالوس - تهران را در پیش بگیرید تا در ادامه، قبل از مرزن آباد، تابلو روستای ولشت را ببینید.

دیدنی‌ها و تفریحات دریاچه ولشت

طبیعت دریاچه ولشت کلاردشت بسیار زیبا و دیدنی است؛ کمی در کنار دریاچه بنشینید و با تماشای موج‌های نرم و لطیف، پرنده خیال خود را بر فراز آب‌های ولشت به پرواز در آوردید. تماشای دریاچه احساسات منفی را از شما دور می‌کند تا به آرامش می‌رسید. علاوه بر این، شما در اطراف دریاچه ولشت کلاردشت می‌توانید تفریحات مختلفی را تجربه کنید:

  • چادر زدن و کمپینگ اطراف دریاچه: امکانات کمپینگ را همراه خود بردارید و شب را آنجا سپری کنید.
  • پیاده‌روی در اطراف دریاچه ولشت: مسیر خاکی و همواری دور دریاچه وجود دارد و مناسب پیاده‌روی است.
  • عکاسی از طبیعت: مناظر اطراف دریاچه ولشت، فرصت گرفتن زیباترین عکس‌ها را در اختیار شما می‌گذارد.
  • شنا در دریاچه: فقط شناگران حرفه‌ای و باتجربه امکان شنا در ولشت را دارند؛ چراکه عمق دریاچه زیاد است.
  • والیبال: در کنار دریاچه یک زمین والیبال وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • ماهیگیری: برای ماهیگیری باید امکانات لازم همراه خود داشته باشید و از مسئولان اطراف دریاچه مجوز بگیرید.

تفریحات آبی دریاچه ولشت؛ تجربه هیجان روی آب

دریاچه ولشت در سال ۱۳۸۴ به عنوان یک منطقه توریستی معرفی شد و رفته رفته امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی در اطراف دریاچه به وجود آمد. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بی توجهی سازمان‌های مربوطه و هجوم بدون کنترل گردشگران، محیط زیست و طبیعت اطراف دریاچه آسیب دیده است. این آسیب، زندگی حیات وحش دریایی و کنار آبزی منطقه را نیز تهدید می‌کند و نیازمند توجه مسئولان و کنترل حضور گردشگران است. شما نیز به عنوان گردشگر وظیفه دارید تا برای حفظ محیط زیست دریاچه ولشت و گام برداشتن در مسیر گردشگری پایدار تلاش کنید.

در سفر طبیعت‌گردی خود به مقصد دریاچه ولشت کلاردشت، این فرصت را دارید تا از تفریحات آبی زیر لذت ببرید:

  • قایق سواری (قایق دونات، قایق پدالی، قایق برقی و قایق موتوری)
  • شاتل
  • بیگ بال یا استوانه (تفریح داخل یک توپ یا استوانه بزرگ شناور روی آب)
  • جت اسکی کودکان

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت کلاردشت

دریاچه ولشت کلاردشت در تمامی طول سال زیبا و دیدنی است، اما دمای هوا عاملی محدودکننده برای سفر به این منطقه خواهد بود. در اواخر پاییز و فصل زمستان، هوای این منطقه بسیار سرد می‌شود و حتی ممکن است آب دریاچه یخ بزند. جالب است بدانید که دریاچه ولشت دمای 30- سانتی‌گراد را نیز در زمستان به ثبت رسانده است! البته برخی گردشگران، در پی تجربه‌های جدید، اوایل پاییز به این منطقه سفر می‌کنند تا از تماشای حریر زرد رنگ پاییزی لذت ببرند.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه ولشت کلاردشت را می‌توان دو فصل بهار و تابستان معرفی کرد که دمای هوای برای طبیعت‌گردی و اکوتوریسم بسیار مطلوب است. این منطقه حتی در تابستان نیز هوای معتدلی دارد؛ پس اگر به دنبال یک مقصد جذاب برای فرار از گرمای تابستان می‌گردید، راهی دریاچه ولشت شوید.

نکات مهم برای سفر به دریاچه ولشت

برای آنکه بهترین لحظات را در سفر به دریاچه ولشت کلاردشت تجربه کنید و دچار هیچ مشکلی نشوید، نکات زیر را برای سفر به این منطقه مدنظر قرار دهید:

  • شب‌ها هوای منطقه بسیار خنک می‌شود؛ پس لباس گرم، پتو و کیسه خواب همراه خود بردارید.
  • پیش از سفر اخبار هواشناسی را دنبال کرده و از سفر در روزهای بارانی خودداری کنید. مسیر دسترسی به دریاچه، جاده خاکی با پیچ و خم‌های بسیار است که در هنگام بارندگی صعب‌العبور می‌شود.
  • دریاچه ولشت در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و سفر در زمستان به این منطقه، ایده خوبی نیست.
  • هزینه خرید مواد غذایی و دیگر وسایل در اطراف دریاچه، زیادتر از حد معمول است. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از سفر، وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید.
  • در حفظ طبیعت دریاچه کوشا باشید و به خاطر بسپارید که محیط زیست، میراث ما برای نسل‌های بعدی است.
  • اگر تصمیم به ماهیگیری دارید، ابتدا باید بدانید که در این دریاچه ماهی کولی، اردک‌ماهی و ماهی سفید یافت می‌شود؛ پس تجهیزات مناسب برای صید این ماهی‌ها را همراه خود بردارید.

اقامت در دریاچه ولشت؛ راحتی بیشتر یا ماندن در دامان طبیعت؟

برای تماشای دریاچه ولشت کلاردشت می‌توان سفری یک روزه را به آنجا داشت، اما پیشنهاد می‌کنیم که برای حداقل یک شب ماندن در این منطقه برنامه‌ریزی کنید. تماشای طلوع آفتاب با منظره دریاچه ولشت، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. شما می‌توانید امکانات لازم برای چادر زدن و کمپینگ را همراه خود بردارید و در کنار دریاچه کمپ بزنید. البته همراه برداشتن لباس گرم، کیسه خواب و پتو را فراموش نکنید. همچنین شما می‌توانید از کنار دریاچه، شب خواب شناور کرایه کرده و شب را روی آب دریاچه بگذرانید که تجربه بسیار متفاوتی است.

اگر به ماندن در کنار دریاچه و کمپینگ علاقه‌ای ندارید، می‌توانید در شهرهای اطراف دریاچه مانند کلاردشت ساکن شوید که در این شهرها، خانه‌های محلی، گلمپینگ و هتل‌های مختلفی با امکانات متنوع وجود دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی دریاچه ولشت پرداختیم و شما را برای سفر به این تفرجگاه زیبا آماده کردیم. دریاچه وحشت با محیط زیست بی نظیر خود، یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی و کمپینگ در طبیعت محسوب می‌شود. در طول سال گردشگران زیادی اوقات فراغت خود را در اطراف دریاچه ولشت کلاردشت سپری می‌کنند و از تفریحات آن لذت می‌برند. اگر شما نیز تاکنون به دریاچه ولشت سفر نکرده‌اید، بهتر است تا برای آن برنامه‌ریزی کنید و از تماشای زیبایی‌های چشم‌نواز آن محروم نشوید.

سوالات متداول

در اطراف دریاچه ولشت، چه امکانات رفاهی وجود دارد؟

از امکانات دریاچه ولشت کلاردشت می‌توان به سوئیت‌های اقامتی، محل برپایی کمپ، کافی شاپ، رستوران، اسکله رستوران با پخش موسیقی زنده، سرویس بهداشتی، نمازخانه، سوپرمارکت، زمین والیبال و تفریحات آبی اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت، کدام فصل است؟

بهترین زمان برای سفر به دریاچه ولشت، دو فصل بهار و تابستان است که هوای منطقه مطبوع و معتدل خواهد بود. در اواخر پاییز و زمستان، به دلیل سرمای بیش از حد هوا، سفر به این منطقه پیشنهاد نمی‌شود.

گونه‌های جانوری دریاچه ولشت چیست؟

آب‌های دریاچه ولشت زیستگاه جانداران مختلفی همچون قورباغه، مار آبی، اردک ماهی، مارماهی، ماهی کولی، شاه کولی و ماهی سفید است.




1403/04/01

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن