منو
عکاسی با موبایل در طبیعت به سبک حرفه‌ای‌ها

عکاسی با موبایل در طبیعت به سبک حرفه‌ای‌ها

1403/04/02

اغلب ما علاقه داریم تا در طول سفر و طبیعت‌گردی از مناظر زیبا عکس بگیریم. شاید همه افراد، دوربین حرفه‌ای عکاسی همراه خود نداشته باشند، اما گوشی‌های هوشمند همیشه در دسترس هستند. عکاسی با موبایل در طبیعت راه آسان و البته خوبی است تا از مناظر جذاب عکس بگیرید. شاید عکاسی با موبایل به اندازه دوربین‌های عکاسی، حرفه‌ای نشود؛ اما با رعایت بعضی نکات ساده می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی بگیرید. برای راهنمایی بیشتر شما، قصد داریم تا در این مطلب از زی گلمپینگ نکات طلایی عکاسی از طبیعت با گوشی موبایل را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


نکات عکاسی از طبیعت با موبایل

اگر تجربه جذابی از عکاسی با موبایل در طبیعت ندارید، شاید دلیل آن رعایت نکردن نکات لازم است. توجه به این نکات، به اندازه کیفیت تلفن هوشمند شما اهمیت دارد. اگر راهی کمپینگ هستید و قصد دارید تا در چادر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، گلمپینگ و جاهای دیگر بمانید، این نکات را برای عکاسی با موبایل مدنظر قرار دهید:

ابتدا لنز دوربین موبایل را تمیز کنید

لنز دوربین تلفن‌های همراه به علت قرار گرفتن داخل جیب یا کیف، در دراز مدت کثیف می‌شوند. نتیجه عکاسی با لنز کثیف، عکس‌های خوبی نخواهد شد! این عکس‌ها، لکه‌های تیره رنگ یا هاله سفید رنگی دارند که دلیل آن همین کثیفی لنز است. قبل از عکاسی از طبیعت با گوشی موبایل ابتدا لنز دوربین خود را با یک پارچه نرم و لطیف، تمیز کنید.

در نور طبیعی و زمان درست عکاسی کنید

برای عکاسی با موبایل در طبیعت، هیچ چیز به اندازه نور طبیعی، کیفیت عکس را افزایش نمی‌دهد. برای عکاسی در نور روز هم ساعت‌های طلایی وجود دارد که در آن اوقات می‌توانید بهترین عکس‌های خود از طبیعت را بگیرید. این ساعت‌های طلایی، یک ساعت بعد از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب هستند که باید در جهت خلاف نور خورشید عکاسی کنید. اگر هدف شما کمپینگ در طبیعت است، پس امکان عکاسی در این ساعت‌های طلایی را دارید.

از فلش دوربین استفاده نکنید

برای عکاسی از طبیعت با گوشی موبایل در شب، روشن کردن فلش دوربین بدترین انتخاب است. فلش دوربین رنگ‌ها را مصنوعی، پس زمینه تصویر را سیاه و چشم‌ها را قرمز می‌کند. امروزه دوربین بسیاری از تلفن‌های هوشمند، حالت شب دارند که می‌توانید از آن برای عکاسی استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که برای گرفتن عکس پس از فعال کردن حالت شب، باید مدت بیشتری منتظر بمانید. اگر دوربین موبایل شما حالت شب ندارد، به دنبال یک منبع نوری در شب باشید.

قید زوم کردن را بزنید

یکی از نکات مهم عکاسی با موبایل در طبیعت این است که دوربین را زوم نکنید. بر خلاف دوربین‌های عکاسی، زوم اغلب گوشی‌های موبایل دیجیتال است، نه اپتیکال! این ویژگی موجب می‌شود تا پس از زوم کردن، کیفیت عکس پایین بیاید. اگر فاصله شما تا سوژه زیاد است، به جای زوم کردن دوربین موبایل، فاصله خود را با سوژه کم کنید. اصلاً در گردشگری تجربه محور تنبلی جایز نیست، پس مسیر بیشتری را پشت سر بگذارید تا به سوژه موردنظر خود نزدیک شوید.

قانون یک سوم را رعایت کنید

یکی از نکاتی که عکاسی از طبیعت با گوشی موبایل را حرفه‌ای‌تر می‌کند، رعایت قانون یک سوم است. در این قانون، باید سوژه عکاسی شما در یکی از سه قسمت اصلی عکس قرار بگیرد تا توجه به سوژه جلب شود. ابتدا از تنظیمات دوربین موبایل خود، خطوط شطرنجی را فعال کنید. حالا سوژه خود در عکاسی با موبایل را در تقاطع یکی از خطوط عمودی یا افقی جای دهید و عکس بگیرید که مثلاً سوژه عکاسی شما می‌تواند درخت یا گل باشد.

گوشی موبایل را روی سه پایه قرار دهید

یکی از علت‌هایی که عکاسی با موبایل چندان جذاب نمی‌شود، لرزش‌های احتمالی دست است که کیفیت عکس را پایین می‌آورد. برای رفع این مشکل می‌توانید از سه پایه‌های موبایل استفاده کنید تا بتوانید دوربین را در یک نقطه به صورت ثابت قرار دهید. این سه پایه‌ها تاشو بوده و وزن کمی دارند، پس نگران همراه برداشتن آن‌ها در سفرهای طبیعت‌گردی و اکوتوریسم نباشید.

زاویه درست و هم سطح سوژه را انتخاب کنید

زاویه دوربین شما برای عکاسی با موبایل در طبیعت اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات در جهت نادرستی قرار دارید و نور خورشید مناسب نیست. با کمی تلاش و چرخش، می‌توانید زاویه جذاب‌تری از سوژه را پیدا کنید. یکی از نکات مهم دیگر، هم سطح بودن با سوژه است. عکس‌هایی که از زاویه بالا یا پایین گرفته می‌شوند، زیبایی چندانی ندارند؛ پس بنشینید، خم شوید و به یک شکلی، خود را در موقعیتی هم سطح با سوژه قرار دهید.

پرسپکتیو را به عکس خود اضافه کنید

برای آنکه عکس‌های شما حس واقعی‌تری به مخاطب بدهند، اضافه کردن پرسپکتیو را در نظر داشته باشید. برای اجرای این تکنیک باید آیتم‌های نزدیک، آیتم‌های میانی و آیتم‌های پس زمینه در فاصله دورتر را در عکس خود مدنظر قرار دهید. وقتی عکس شما حالت پرسپکتیو داشته باشید، مخاطب تصور می‌کند که می‌تواند وارد عکس شود. پیشنهاد می‌کنیم که در یک گردشگری ماجراجویانه و جذاب، به دنبال انتخاب مکان‌های مناسب عکاسی از طبیعت با گوشی موبایل با رعایت کردن پرسپکتیو باشید.

خط افق باید صاف باشد

یک نکته ساده برای داشتن عکس‌های خوب از طبیعت، صاف بودن خط افق است. دوربین برخی از گوشی‌های موبایل یک نشانگر در سطح افقی دارند که صاف بودن خط افق را نشان می‌دهد تا بتوانید عکس بهتری بگیرید. البته در دوربین‌هایی که فاقد این خط نشانگر هستند، خطوط شطرنجی برای اطمینان از صاف بودن خط افق کاربرد دارند.

عکس خود را به درستی ویرایش کنید

آخرین نکته‌ای که در عکاسی با موبایل در طبیعت اهمیت دارد، ویرایش اصولی عکس‌ها است. نرم افزارهای رایگان مختلفی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها نور و رنگ عکس را تنظیم کرد و دیگر تغییرات موردنظر در عکس را اعمال نمود. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به Snapseed و VSCO اشاره کرد که برای انواع سیستم عامل‌های موبایل در دسترس هستند. البته به خاطر داشته باشید که تغییرات زیاد در ویرایش عکس، نتیجه معکوس داشته و موجب مصنوعی شدن عکس شما می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به صحبت درباره عکاسی با موبایل در طبیعت پرداختیم و نکات مهم برای گرفتن بهترین عکس‌ها را معرفی کردیم. با رعایت این نکات در عکاسی با موبایل می‌توانید عکس‌های بهتر و حرفه‌ای‌تری بگیرید. در هنگام طبیعت‌گردی و عکاسی نیز حفظ محیط زیست را فراموش نکنید و به هیچ چیز آسیب نزنید. وظیفه شما در هنگام سفر به دامان طبیعت، حفظ محیط زیست برای گام برداشتن در مسیر گردشگری پایدار است.

سوالات متداول

برای عکاسی با موبایل در طبیعت چه نوری مناسب است؟

نور طبیعی خورشید بهترین انتخاب برای عکاسی با موبایل است. یک ساعت بعد از طلوع و یک ساعت پیش از غروب خورشید نیز زمان طلایی عکاسی خواهد بود که باید پشت به نور عکاسی کنید.

در شب چگونه از طبیعت عکاسی کنیم؟

استفاده از حالت شب، بهترین روش عکاسی با موبایل در شب است. هرگز از فلش دوربین استفاده نکنید، چراکه موجب مصنوعی شدن رنگ‌ها و سیاه شدن پس زمینه عکس می‌شود. اگر دوربین موبایل شما حالت شب ندارد، در کنار یک منبع نوری عکاسی کنید.

چرا در عکاسی با موبایل در طبیعت نباید زوم کرد؟

حالت زوم در دوربین تلفن‌های همراه از نوع دیجیتال است و نه اپتیکال. زمانی که برای عکاسی زوم کنید، کیفیت عکس کاهش می‌یابد و عکس تار می‌شود. اگر سوژه از شما دور است، به جای زوم دوربین، به آن نزدیک شوید.




1403/04/02

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن