منو
ییلاق مازیچال کلاردشت؛ بالاتر از ابرها

ییلاق مازیچال کلاردشت؛ بالاتر از ابرها

1403/04/03

سفر به ییلاق مازیچال همان سفری است که شما را شگفت‌زده می‌کند تا به طبیعتی حیرت‌انگیز برسید و محو در زیبایی اقیانوسی از ابر، ریه‌های خود را از نسیم خنک کوهستان پر کنید. ییلاقات مازیچال از زیباترین مناطق ییلاقی شمال ایران و در شهرستان کلاردشت است. اگر تاکنون به این منطقه زیبا سفر نکرده‌اید، اکنون وقت آن است تا در زیبایی طبیعت مازیچال غرق شوید. برای آشنایی شما پیش از سفر، در این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا ییلاق مازیچال کلاردشت را به طور کامل معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


ییلاق مازیچال کجاست؟

مازیچال دهکده‌ای ییلاقی در استان مازندران و در نزدیکی کلاردشت است که از جاهای دیدنی کلاردشت محسوب می‌شود. ییلاق مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و شما را به میان ابرها می‌برد. ییلاق مازیچال کلاردشت، ۴۸ کیلومتر تا چالوس فاصله دارد و برای رسیدن به این منطقه از تهران، حدود ۵ ساعت راه در پیش دارید.

مسیر دسترسی به ییلاق مازیچال

برای رسیدن به ییلاق مازیچال کلاردشت باید مسیر جاده چالوس را در پیش بگیرید و به سمت مرزن آباد بروید. در ادامه، مسیر خود را به سمت کلاردشت تغییر دهید تا به میدان اصلی کلاردشت برسید. حالا ۷ کیلومتر در جاده عباس آباد حرکت کنید تا جاده مازیچال مشخص شود. جاده روستای مازیچال، خاکی است و باید ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت کنید تا زیبایی ییلاقات مازیچال از دور نمایان شود. اینجا تازه ابتدای گردشگری ماجراجویانه شما در میان شگفتی‌های مازیچال است.

بهترین زمان سفر به ییلاق مازیچال

ییلاق مازیچال کلاردشت چنان زیبا است که در فصل، مناظر حیرت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد. در فصل بهار، دشت، پر از گل‌های رنگارنگ می‌شود و سرسبزی ییلاقات مازیچال چشم نواز است. این مناظر سبز رنگ تا فصل تابستان ادامه دارند و با رسیدن پاییز، حریری زرد رنگ، جلوه مازیچال را تغییر می‌دهد. در زمستان به دلیل سرمای هوا و بارش زیاد نمی‌توان شب را در چادر و کمپ به سر برد؛ با این وجود کوهنوردان در این فصل راهی مازیچال می‌شوند.

بهترین زمان سفر به این بهشت زمینی را می‌توان از اواسط بهار تا اواخر تابستان معرفی کرد که امکان کمپینگ در طبیعت مازیچال نیز فراهم می‌شود. در این ماه‌ها هوا از دیگر روزهای سال گرم‌تر بوده و طبیعت‌گردی مزه دیگری خواهد داشت.

جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق مازیچال

ییلاق مازیچال کلاردشت منطقه بسیاری زیبایی است که مناظری فوق‌العاده دارد. در سفر به مازیچال می‌توانید از گشت‌وگذار در جنگل مازیچال، تماشای اقیانوس ابر و دیدن حیات وحش و گونه‌های گیاهی این منطقه لذت ببرید. گشتن در ییلاقات مازیچال به تنهایی نیز بسیار جذاب خواهد بود؛ اما اگر وقت بیشتری را برای سفر اکوتوریسم خود اختصاص دهید، می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به مازیچال نیز دیدن کنید. از جاهای دیدنی در نزدیکی ییلاق مازیچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک ملی کلاردشت
  • مرداب داریوک
  • سواحل مکارود
  • جنگل‌های عباس‌آباد

نکات مهم پیش از سفر به ییلاق مازیچال

ییلاق مازیچال یک سفر جذاب و رویایی به طبیعت بکر این منطقه است. مانند هر سفر دیگری، ابتدا باید با نکات مهم پیش از سفر به ییلاق مازیچال کلاردشت آشنا شوید که این نکات به شرح زیر است:

  • در روستای مازیچال فروشگاه نیست؛ پس قبل از سفر لوازم و مواد غذایی موردنیاز خود را از کلاردشت تهیه کنید.
  • این منطقه، طبیعت بکر و زیبایی دارد و وظیفه شما به عنوان گردشگر، تلاش برای حفظ این طبیعت، عدم آسیب به آن و گام برداشتن در مسیر گردشگری پایدار است.
  • روستای مازیچال برق ندارد، پس همراه برداشتن وسایل روشنایی مانند چراغ قوه و فانوس را فراموش نکنید.
  • در هنگام باران و زمانی که هوا مه‌آلود است، برای گردش و تفریح در مازیچال از یک راهنما کمک بگیرید؛ زیرا احتمال گم شدن در این منطقه وجود دارد.
  • پیش از سفر، اخبار هواشناسی در منطقه مازیچال را دنبال کرده و خود را برای شرایط آب‌وهوایی آنجا آماده کنید.
  • در ییلاق مازیچال، تلفن‌های همراه آنتن‌دهی خوبی ندارند. برای جلوگیری از بروز مشکل، به صورت گروهی به این منطقه ییلاقی سفر کنید و پیش از سفر نیز اطرافیان مورد اعتماد را در جریان سفر خود قرار دهید.
  • مازیچال مکان خاصی برای اقامت همچون گلمپینگ ندارند، پس برای کمپینگ در این منطقه برنامه‌ریزی کنید.
  • برای ماندن در چادر، همراه برداشتن کیسه خواب، پتو و لباس گرم برای شب را فراموش نکنید؛ حتی اگر در تابستان هستید.

تجهیزات لازم برای سفر به ییلاق مازیچال

سفر به ییلاق مازیچال کلاردشت را می‌توان یک تجربه جذاب برای طبیعت‌گردی و کمپینگ در طبیعت دانست. در این سفر جذاب به مقصد ییلاقات مازیچال، همراه برداشتن وسایل و تجهیزات سفر را فراموش نکنید. اگر قصد دارید تا شب را در مازیچال بمانید، به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • وسایل کمپینگ: چادر، کیسه خواب، پتو، زیرانداز و...
  • لباس مناسب: لباس گرم، چند دست لباس تمیز و اضافه، کفش مناسب پیاده‌روی، کلاه و...
  • وسایل روشنایی: چراغ شارژی، چراغ قوه، باتری اضافه و...
  • ظروف غذا و مواد غذایی: آب و غذای کافی، وسایل پخت‌وپز، قاشق و چنگال، لیوان، چاقو و...
  • وسایل شخصی: مسواک و خمیر دندان، کرم ضد آفتاب، صابون، حوله، پماد ضد گزش حشرات و...
  • کیف کمک‌های اولیه: داروهای مسکن، لوازم شستشو و ضدعفونی زخم، آنتی هیستامین و....

سخن پایانی

در این مطلب، سفری کوتاه به ییلاق مازیچال داشتیم و شما را با زیبایی‌های این منطقه آشنا کردیم. ییلاق مازیچال کلاردشت، بهشتی است که شبیه به آن را در هیچ کجا ندیده‌اید و تجربه‌ای متفاوت از طبیعت‌گردی خواهد بود. اگر از شلوغی‌های زندگی شهری خسته شده‌اید و به دنبال آرامش و سکوت هستید، کوله خود را به مقصد ییلاق مازیچال کلاردشت ببندید و راهی جاده چالوس شوید؛ این سفر به دامان طبیعت مازیچال، همان تفریحی است که به آن نیاز دارید.

سوالات متداول

ییلاق مازیچال کجاست؟

مازیچال نام روستایی ییلاقی در استان مازندران و در نزدیکی کلاردشت است. این روستا ۴۸ کیلومتر تا چالوس فاصله دارد و در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

مازیچال به چه معناست؟

در گویش محلی این منطقه، «ماز» یا «مازی» به معنای درخت بلوط است و «چال» معنای گودال می‌دهد. پس مازیچال به صورت «گودالی پر از درختان بلوط» معنا می‌شود. البته این روایت از معنای مازیچال چندان دقیق نیست؛ چراکه واژه ماز معنای «پر چین و شکن» نیز می‌دهد.

در سفر به ییلاقات مازیچال در کجا اقامت کنیم؟

ییلاقات مازیچال امکانات اقامتی خاصی ندارد و تنها در فصل تابستان، برخی از کلبه‌های روستایی به گردشگران اجاره داده می‌شود. اغلب گردشگران در این منطقه کمپ زده و شب را در چادر سپری می‌کنند.




1403/04/03

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن