منو
نقش بوم گردی در توسعه پایدار گردشگری

نقش بوم گردی در توسعه پایدار گردشگری

1403/04/07

وقتی اهداف توسعه پایدار را درک کنیم، در ذهن ما یک سردرگمی ایجاد می شود. از خودمان می‌پرسیم که آیا می‌توانیم در حین ادامه فعالیت‌های گردشگری پایدار باشیم؟ اینجاست که اکوتوریسم به وجود می‌آید و ارتباط بین بوم گردی و توسعه پایدار گردشگری را باید مورد بررسی قرار بدهیم.


گردشگری بخش بزرگی از فرهنگ جهانی ما است که به ما امکان می‌دهد تا نقاط مختلف جهان را کشف کنیم، با مردمی از اقشار مختلف ملاقات کنیم و سنت‌ها و فعالیت‌های جدیدی را تجربه کنیم. از آنجایی که فواید زیادی هم برای مسافران و هم برای جوامع به ارمغان می‌آورد، به طور کلی می‌توان آن را به عنوان یک نیروی خوب در نظر گرفت.

با این حال، صنعت گردشگری در حال تغییر است. با گذشت سال‌ها، ما بیشتر و بیشتر از تهدید تغییرات آب و هوایی و نقش خود در تشدید آن آگاه می‌شویم. در تمام صنایع، جامعه جهانی ما به روش‌هایی فکر می‌کند که بتوانیم تاثیر خود را بر روی زمین کاهش دهیم. واضح است که ما باید به سمت یک مدل گردشگری پایدارتر حرکت کنیم، و به همین دلیل است که امروز این بحث را داریم.

بوم گردی یا اکوتوریسم زیرمجموعه حوزه گردشگری پایدار است. پتانسیلی که بوم گردی به عنوان ابزاری موثر برای توسعه پایدار دارد، دلیل اصلی کشورهای در حال توسعه برای پذیرش و گنجاندن آن در استراتژی‌های توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست است. بوم گردی چیست؟ بوم گردی به عنوان یک گردشگری جایگزین، شامل بازدید از مناطق طبیعی به منظور یادگیری، مطالعه یا انجام فعالیت‌های دوستدار محیط زیست است. اکوتوریسم یعنی گردشگری براساس تجربه طبیعت، که توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی را ممکن می‌سازد.

برای اینکه بوم گردی الگوهای پایداری را تشویق کند، باید جامع باشد و پیچیدگی موضوعاتی را که در این مطلب از زی گلمپینگ ذکر شده است، در نظر بگیرد.

تعریف گردشگری پایدار چیست؟

گردشگری پایدار را می‌توان نوعی گردشگری تعریف کرد که مزایای بیشتری نسبت به اثرات منفی، به ویژه در ارتباط با محیط زیست، اقتصاد و جوامع محلی دارد. گردشگری واقعا پایدار و مسئولانه باید مقاصد را برای بهبود زندگی مردم و همچنین بازدید از آنها بهتر کند. وظایف اصلی گردشگری پایدار عبارتند از:

  • حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و حیات وحش
  • ارائه مزایای اجتماعی-اقتصادی برای جوامعی که در مقاصد گردشگری زندگی می‌کنند
  • حفاظت از میراث فرهنگی و ایجاد تجربیات اصیل گردشگری
  • گرد هم آوردن گردشگران و جوامع محلی برای منافع متقابل
  • ایجاد فرصت‌های گردشگری فراگیر و در دسترس.

بوم گردی چیست؟

بوم گردی نوعی گردشگری جایگزین است که در آن وقت خود را در طبیعت می‌گذرانیم و در عین حال دوستدار محیط زیست هستیم.

به عبارت دیگر، از طریق بوم گردی یا اکوتوریسم، مردم به مناطق طبیعی سفر می‌کنند و در کنار فرهنگ‌ها، در شناخت جنبه‌های طبیعی یک مکان مشارکت می‌کنند بدون اینکه به آن آسیبی وارد شود. بوم گردی به ما در توسعه پایدار کمک می‌کند زیرا به جوامع محلی اجازه می‌دهد تا مقداری پول برای زندگی به دست آورند و شرایط اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، شیوه‌های اکوتوریسم گردشگران را نسبت به زیبایی‌های طبیعی آگاه می‌کند و به هر حال به آن آسیب نمی‌رساند. در اینجا در این مقاله، بوم گردی و ​​سهم آن در توسعه پایدار را توضیح خواهیم داد. بنابراین، بیایید عمیق‌تر کاوش کنیم.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

یک اقامتگاه بوم گردی بدون اینکه فضای آسایش یا تجمل را از مهمانان بگیرد، حداقل آسیب را به اکوسیستم وارد می‌کند. هدف اقامتگاه بوم گردی، کاهش ضایعات مواد غذایی، حفظ منابع طبیعی مانند آب و انرژی، ترویج فرهنگ محلی و حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش است و به این طریق در مسیر توسعه پایدار گام برمی‌دارد.

ارتباط بین بوم گردی و گردشگری پایدار

بوم گردی یا اکوتوریسم نوعی گردشگری پایدار است و ممکن است واژه‌های بوم گردی و ​​گردشگری پایدار را به جای یکدیگر شنیده باشید. اگرچه هر دو مهم هستند، اما تفاوت جزئی بین معنای آنها وجود دارد. گردشگری پایدار و زیرمجوعه‌های آن، مثل گردشگری خلاق، در مورد ایجاد فرصت‌های سفر با حداقل تاثیر و مزایای مثبت برای مقاصد و جوامع آن‌ها است، اما بوم گردی بیشتر بر آموزش گردشگران در مورد طبیعت و محیط زیست و مشارکت گردشگران در فعالیت‌های حفاظتی و فرهنگی متمرکز است.

در حالی که اکوتوریسم همیشه باید پایدار باشد، همه نمونه‌های گردشگری پایدار اکوتوریسم نیستند. برای مثال، ممکن است برای اقامت در یک گلمپینگ و یا شرکت در یک برنامه گردشگری ماجراجویانه با انرژی پایدار با قطار بروید. در حالی که این یک گزینه پایدار است، شما لزوما قرار نیست در مورد طبیعت و محیط محلی مقصد از لحاظ آموزشی یاد بگیرید. اما ارتباط بین بوم گردی و توسعه پایدار گردشگری چگونه ارتباطی است؟ ابتدا باید بدانیم که توسعه پایدار چیست.

توسعه پایدار چیست؟

مطابق گزارش کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه (کمیسیون بروندلند) در سال 1987، با ذکر این نکته که رشد اقتصادی و حفاظت از محیط زیست نه تنها ایده توسعه پایدار را پیش می‌برد، بلکه شرکای ضروری هستند. یعنی یکی بدون دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد. توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای زمان حال را بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده برای برآوردن نیازهای خود برآورده می‌کند.

بنابراین توسعه پایدار برنامه‌ای است برای تغییر روند توسعه اقتصادی به طوری که کیفیت زندگی اساسی را برای همه مردم تضمین کند و در عین حال از اکوسیستم‌ها و سیستم‌های اجتماعی که زندگی را می‌سازند محافظت کند.

ارتباط بوم گردی و توسعه پایدار گردشگری

حالا بهتر است بدانیم که اکوتوریسم چگونه پایدار است و نقش بوم گردی در توسعه پایدار گردشگری را توضیح دهیم.

امروزه تمام برنامه‌ریزی‌های شهری بر حفظ طبیعت متمرکز شده است و به همین دلیل، شیوه‌های بوم گردی در حال ارتقا است. در حالی که برخی از کشورها سعی می‌کنند از قوانین حفاظت و استفاده پایدار از منابع طبیعی پیروی کنند، برخی دیگر به مسائل زیست محیطی گسترده مانند تغییرات آب و هوا، انتشار کربن و آلودگی توجه کمی دارند. پیروی از اصول بوم گردی می‌تواند ما را در مشاهده و دسترسی به محیط طبیعی مناطق مختلف بدون برهم زدن زیبایی آن یاری دهد.

بوم گردی ابتدا با رعایت اصل حفاظت از طبیعت به توسعه پایدار کمک می‌کند. اولین اصل بوم گردی "کاهش اثرات نامطلوب بر طبیعت و فرهنگ است که می‌تواند مقصد را خراب کند" و این به یکی از اهداف توسعه پایدار هم کمک می‌کند. علاوه بر این، بر آموزش گردشگران در مورد حفظ منابع طبیعی تمرکز دارد.

ثانیا شعار بوم گردی به عنوان بخشی از اکوتوریسم پایدار کاهش اثرات مضر گردشگری انبوه است. بوم گردی، گردشگران برخی از اقدامات را برای جلوگیری از افزایش ردپای کربن دنبال می‌کنند.

ثالثا، اکوتوریسم با ارائه منبع درآمد جایگزین برای جوامع محلی به رشد اقتصادی کمک می‌کند. این به حفظ جنبه فرهنگی یک منطقه هم کمک می‌کند. ارتباط بسیار نزدیگی بین بوم گردی و گردشگری روستایی وجود دارد. محیط روستایی الگوی توسعه پایدار است، زیرا محیط روستایی از دانش چگونگی بقا و چگونگی استفاده حداکثری از محصولات برخوردار است. چیزی که امروزه "بازیافت" نامیده می‌شود از زمان‌های قدیم در مناطق روستایی اعمال می‌شده است، زیرا جیره‌بندی و صرفه‌جویی همواره از روش‌های زندگی در روستاها و ساکنان آن بوده است. با این حال، حفظ رفاه جامعه محلی، مستلزم اقدام مسئولانه از سوی گردشگران و ترویج مفهوم بوم گردی و گردشگری روستایی است.

یک مورد دیگر از نقش بوم گردی در توسعه پایدار و راهی که اکوتوریسم به ما کمک می‌کند تا به اهداف توسعه پایدار خود برسیم، تمرکز بر توسعه زیرساخت‌هایی است که می‌تواند استفاده از سوخت‌های فسیلی و افزایش مشکلات زیست‌محیطی را به حداقل برساند. بنابراین بوم گردی یا اکوتوریسم از طرق مختلف به توسعه پایدار از طریق حفظ و حفاظت از محیط زیست طبیعی کمک می‌کند و در عین حال بر جنبه‌های اجتماعی-فرهنگی نیز تمرکز دارد.

کلام آخر

گردشگری مرزی ندارد. کشور ما سرشار از مناظر زیبا از جمله رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، سواحل، جزایر و جنگل‌ها است. این‌ها هدیه‌ای از طبیعت است. مدیریت نقش بوم گردی در توسعه پایدار گردشگری در مناطق غنی از منابع ضروری است. در حال حاضر، این کشور شاهد ورود تعداد کمی از بازدیدکنندگان خارجی برای بوم گردی، سفر مسئولانه به مناطق طبیعی است. آنها تنها زمانی از تعطیلات لذت می‌برند که سازگار با محیط زیست باشد. توسعه پایدار بوم گردی برای توسعه موفقیت‌آمیز گردشگری پایدار بسیار مهم است.

سوالات متداول

اصل توسعه پایدار چیست؟

اصل محوری توسعه پایدار برآورده کردن آرزوها و نیازهای جمعیت فعلی بدون به خطر انداختن آینده نسل‌های بعدی است.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اقامتگاه‌های بوم گردی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که با محیط طبیعی ترکیب شوند، مواد غذایی به صورت محلی تهیه می‌شوند و زباله‌ها معمولا در محل مدیریت می‌شوند.

ارتباط بین بوم گردی و ​​پایداری چیست؟

بوم گردی با مدیریت مردم، منابع و حفاظت از محیط زیست به منظور کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی و توسعه پایدار را رواج می‌دهد.

مدیریت و توسعه پایدار بوم گردی چگونه است؟

بوم گردی پایداری را تشویق می‌کند. بوم گردی برای مردم محلی شغل ایجاد می‌کند و در عین حال تضمین می‌کند که پول تولید شده برای حفاظت از طبیعت برای نسل‌های آینده استفاده می‌شود.




1403/04/07

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن